בצקים טריים בלי גלוטן ומערוך

האתגר: התאמת המטבח לצרכים של צליאקים

קדימה, קחו נשימה עמוקה ובואו נתחיל בהתאמת המטבח הבייתי שלנו לצרכים של צליאקים:

צליאק: הפרדת כוחות למניעת זיהום משני

עברו על התוויות של המזון המאוחסן במזווה, במגירות ובמקפיא, כולל התבלינים (הזדמנות ללמוד מה מכיל גלוטן ומה לא) וצרו הפרדה נוחה בין המזון המכיל גלוטן לזה שלא, במטרה למנוע זיהום משני של גלוטן ובלבול.

צליאקים: תתחדשו

ישנם כלי מטבח שלא ניתן להשתמש בהם גם לשימוש יומיומי וגם בהכנת אוכל לצליאקים. מדובר בכלים היכולים "לאגור" בתוכם חלקיקי גלוטן כמו למשל: כפות עץ, מערוך עץ, קרש חיתוך, טוסטר, תבניות אפיה רב פעמיות, מיקסר ועוד. מומלץ להחזיק סט נוסף לבישול ואפיה ללא גלוטן מפריטים אלו. זוהי הזדמנות להתחדש בסט כלים צבעוני ובולט שיכניס שיק למטבח וימנע בלבול. לגבי רכישת מיקסר נוסף, הדעות חלוקות ויש המסתפקים בניקיון יסודי.

צליאק: יוצאים לשופינג

פנו זמן והגיעו לסופרמרקט גדול שמחזיק מבחר גדול של מוצרים ללא גלוטן. רצוי אחד שיש בו מחלקת טבע, והתחילו ללמוד את מגוון חומרי הגלם והמוצרים הקיימים ללא גלוטן. בחלק מהאזורים בארץ מתקיימים לעיתים סיורים מודרכים לצליאקים על ידי דיאטניות של קופות החולים. אם יש בסביבתכם סיור כזה, מומלץ להצטרף.
תופתעו לגלות שקיים מגוון עשיר של מוצרים ללא גלוטן, אל תתפתו לקנות כמויות גדולות של מוצרים ללא גלוטן, חלק מהמוצרים יקרים ובעלי טעם לוואי או טעמים זרים שקשה יותר להתרגל אליהם. נסו מעט עד שתגלו את המוצרים הטעימים והנכונים לכם.

צליאקים: מנקים ובריאים

עם הזמן תתרגלו לכך שהעבודה במטבח מעט משתנה: חשוב להקפיד על ניקיון המשטחים, הידיים וכן, אפילו הציפורניים במעבר להכנת אוכל ללא גלוטן.

רגישות לגלוטן: יצירת הרגלים

אחרי שסידרתם את המטבח יצרתם הפרדות ועשיתם קניות, הגיע הזמן להרגיל את בני הבית לשינוי. ניתן לסמן את האזורים ללא גלוטן במדבקות או בכל רעיון יצירתי אחר שעולה על דעתכם.
ומה עוד? דברים קטנים שאולי לא חשבתם עליהם:

  • לא לעבוד עם קמחים רגילים ליד מזון פתוח המיועד לצליאקים
  • לא לבשל פסטה ללא גלוטן במים שבהם בושלה הפסטה הרגילה ובטח שלא ביחד
  • לא לטגן את השניצל ללא גלוטן בשמן של השניצל הרגיל. תמיד תתחילו בטיגון המזונות ללא גלוטן ואחריהם הרגילים
  • לא להכניס סכין שחתך כרגע פיתה (ובטח לא את הפיתה עצמה) לגבינה, לחומוס או לממרח השוקולד של הצליאקי

נראה מסובך? אל תדאגו, תוך חודש של טעויות, תזכורות ואימונים ואתם מיומנים
בהצלחה!


השאירו תגובה

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


אולי תאהבו גם

צפו בהכל