כריכים (סנדוויצ׳ים) בלי גלוטן מקמח תמי

צליאק: תזונה עשירה ומאוזנת לנמנעים מגלוטן

כפי שאתם ודאי יודעים, הטיפול במחלת צליאק הוא הימנעות מגלוטן – טיפול תזונתי בלבד.
מתוך הניסיון הרב שצברנו ברמה האישית, המשפחתית ובקבלה ובמענה לפניות רבות של הורים לילדים ומבוגרים שאובחנו עם צליאק לאורך השנים, אנחנו יודעים לזהות את ה"גרף" הנוצר מרגע קבלת האיבחון ו"השוק" המלווה אותו, דרך למידה מעמיקה של הנושא, התנסות באין סוף מוצרים ללא גלוטן ועד להשלמה עם האבחנה ובניית שגרת חיים ללא גלוטן.

רגישות לגלוטן: תזונה מגוונת

כאשר נמנעים לחלוטין ממרכיב מסוים במזון, כפי שנדרש מהלוקים בצליאק, חשוב להקפיד על תזונה בריאה, מגוונת ומאוזנת שתספק לגוף את כל אבות המזון הנדרשים לו, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. כל אלו חשובים עוד יותר כשמדובר בילדים, כדי לשמור על התפתחותם התקינה.

צריכת סידן

לעיתים, הלוקים בצליאק, סובלים מרגישויות נוספות (משניות) למזונות אחרים כמו לקטוז, כך שעלול להיווצר חוסר בסידן.
במקרים אלו חשוב להתייעץ עם דיאטנית ולספק לגוף את הסידן הנדרש לו ממקורות נוספים – ירקות ירוקים, שקדים, אגוזים, סרדינים, תוספי תזונה ועוד.
לסובלים מרגישויות משניות, אולי יקל לדעת, שלפעמים הרגישות המשנית נוצרת מהנזק שגורם הצליאק למעי והיא פוחתת עם המעבר לתזונה נטולת גלוטן והחלמת המעי.

צריכת חלבון

לרוב, צליאק אינו פוגע בצריכת החלבון והיא נשמרת תקינה ואף גבוהה (בשל צריכת תחליפים). זה המקום להזכיר שכדאי להתעדכן אחת לכמה חודשים בשינויים הנעשים בהרכבי מזונות שאתם רגילים לצרוך. מזונות העשירים בחלבון – דגים, ביצים, בשרים ומוצרי חלב.

צריכת ירקות ופירות

ירקות ופירות הם מרכיב חשוב מאוד בתזונה בכלל ולצליאקים בפרט. הם מספקים לגוף ויטמינים, סידן, אשלגן, מגנזיום, חומצה פולית ומינראלים חיוניים, אך החשוב מכל לצליאקים (ולכולנו) – ירקות ופירות הם מקור לסיבים תזונתיים המשפרים את פעולת המעי.

צריכת דגנים ללא גלוטן

צליאקים רבים אינם צורכים תפריט עשיר בדגנים, רובם מסתפקים בתפוחי אדמה, אורז ותירס.
הדגנים מכילים סיבים תזונתיים וויטמינים ולכן מומלץ לשלב בתפריט סוגי קמח עשירים בסיבים, אורז מלא, קינואה או להוסיף סיבים ללא גלוטן במהלך האפיה, ולא להסתפק באורז לבן ובקמחים על בסיס עמילן תירס.

צריכת קטניות ללא גלוטן

בנוגע לצריכת קטניות, חשוב לציין שקיים חשש מפני "זיהום" דגנים אלו, בדגנים המכילים גלוטן, במהלך הקציר או הטחינה. לכן חשוב לקרא היטב את המידע על האלרגניים שעל האריזה, להתייעץ עם היצרן ואף לשטוף היטב את גרגירי הדגנים.
קטניות: אפונה, עדשים, שעועית, חומוס, פול… עשירות מאוד בסיבים תזונתיים, חומצה פולית, ויטמינים ומינראלים והן מעשירות את התפריט במגוון מזונות טעימים ומזינים.

מתכונים ללא גלוטן, תפריט עשיר ומגוון

כמה מילים לסיכום:
אחרי שמשלימים עם אבחנת הצליאק, מבינים ש'השד לא נורא כל כך' וניתן ליהנות מתפריט עשיר ומגוון גם ללא גלוטן. תזונה מאוזנת תאפשר לכם לשמור על גוף בריא ובמקרה של ילדים – תעודד התפתחות תקינה.
באתר שלנו תוכלו למצוא מגוון רחב של מתכונים למאפים ומזונות ללא גלוטן שפיתחנו לאורך השנים. אם לא מצאתם מה שחיפשתם, שתפו אותנו וננסה לעזור


Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.